Recensie: Alles wat je lief is

Afbeeldingsresultaat voor Alles wat je lief is

Titel: Alles wat je lief is
Auteur: Nicola Yoon
Originele titel: Everything everything
Pagina’s: 320
Uitgever: Querido

Maddy heeft een hele bijzondere aandoening, ze is namelijk allergisch voor alles. Ze kan haar huis niet verlaten en na zeventien jaar is ze nog nooit buiten geweest. Ze weet haar dagen wel te vullen, maar echte vrienden heeft ze nooit gehad en de enige die ze ziet is haar moeder en verpleegster. Op een dag ziet ze nieuwe buren voorbij komen, waaronder Olly, een avontuurlijke jongen. Hoewel Maddy weet dat ze Olly nooit zou kunnen spreken door haar ongeruste moeder, krijgt ze wel contact met hem, maar houdt dit wel stand wanneer de wereld voor jou een gevaarlijke plek is?

Voordat dit boek in het Nederlands vertaalt werd, raapte ik altijd de Engelse op. Ik vond de kaft zo mooi. Ergens wilde ik hem zo graag lezen. Helaas is mijn Engels niet zo goed, dat ik hem in het Engels zou kunnen lezen. Wat ben ik blij dat het boek eindelijk vertaald werd in het Nederlands. Toch duurde het een tijd voordat ik hem las. Ik ben vorige week begonnen met vrijwilligerswerk in een boekenwinkel. (Silvester in Zoetermeer). De winkel heeft veel leesexemplaren en ik mocht een boek uitkiezen om te lezen. Ik koos voor alles wat je lief is.

Het boek gat over een 18 jarig meisje, Madeline. Aangezien ze voor alles allergisch is, moet ze binnen blijven. Ze besteed haar tijd aan lezen en leren. Totdat op een dag tegen over haar huis, nieuwe buren komen wonen. Waaronder Olly, haar nieuwe buurjongen. Er bloeit een vriendschap tussen Madeline en olly. Met gevaar voor eigen leven.

Ik had al zo veel positieve reacties gehoord, dat ik bang was dat het boek tegen zou vallen. Ik had er namelijk hele hoge verwachtingen over gekregen. Wat mij meteen al opviel, was dat de hoofdstukken klein waren en de letters groot waren. Het boek zou ik binnen no time uit hebben en dat was ook zo. Maar ook vooral omdat het boek moeilijk was om weg te leggen.

Wat ik zo mooi vond aan dit boek. Was de groei die Madeline meemaakt. Ze vindt zichzelf niet zielig. Ze maakt wat van haar dagen. De band met Olly zorgde er voor dat ze realiseerde wat ze wel en niet had. Hier werd ze bewust van. Ze wordt steeds meer het sterke meisje in plaats van het trieste meisje.Ze groeit steeds meer.

Tijdens het lezen voelde ik mij vaak leeg. Je leest het verdriet wat Madeline heeft, je leest haar worsteling om een normaal meisje te kunnen zijn, die gewoon naar buiten kunt gaan om met vrienden af te spreken. Madeline leeft niet echt. Het is een kastplantje. Het bloeide wat meer op toen ze Olly leerde kennen. Maar de triestheid blijft.

Ik denk dat ik oprecht kan zeggen dat dit een van de mooiste boeken is, die ik ooit heb gelezen. Ik denk niet dat ik ooit zo veel om een personage ben gaan geven. Het verhaal is zeker het lezen waard. Ik beloof je dat je dit boek niet weg kunt leggen voordat het boek uit is.

5/5 punten

 

Plaats een reactie